دانشمندان ادعا کردند که نوشیدنی‌های رژیمی می‌توانند باعث افزایش وزن و اختلالات متابولیکی شود

11 اوت 2017- به گفته‌ی محققان دانشگاه Yale، مصرف شیرین کننده‌های مصنوعی می‌تواند بدن را دچار سردرگمی کرده و منجر به اضافه وزن و دیابت نوع 2 شود.

 محققان می‌گویند: بدن به طور طبیعی مواد شیرین را بعنوان منبع انرژی می‌شناسد، اما هنگامیکه از شیرین کننده‌های مصنوعی که حاوی کالری نیستند، استفاده می‌شود، بدن دچار سردرگمی می‌گردد.

 محققان دانشگاه ییل معتقدند نوشیدنیهای کم کالری یا رژیمی می‌توانند نوعی پاسخ متابولیکی را که منجر به افزایش وزن می‌گردد، فعال کنند، با این حال این نظریه توسط دانشمندان کالج کینگ لندن پذیرفته نشده است.

نتیجه‌گیری محققان دانشگاه Yaleبر اساس اسکن‌های مغزی 15 فرد در حین مصرف نوشیدنیهای رژیمی و نوشیدنی‌های غیررژیمی پیش از نظارت بر میزان مصرف انرژی توسط بدن، حاصل گردید. یک عدم انطباق بین شیرینی و کالری در این بررسیها مشاهده شد. با مصرف نوشیدنیهای رژیمی، بدن شیرینی را حس می‌کند، بدون اینکه کالری قابل انتظار را دریافت نماید. محققان بر این باورند که این وضعیت ممکن است موجب ایجاد یک اثر متابولیکی برای ذخیره‌ی انرژی به جای سوزاندن انرژی شود، در حالیکه کالری با مصرف این مواد وارد بدن نمی شود.

در طبیعت، سیگنال‌های شیرینی با ورود کالری به بدن همراه هستند و هر چه میزان شیرینی بیشتر باشد، مقدار کالری بیشتری در اختیار بدن قرار می‌گیرد، بنابراین مغز طوری تکامل یافته است که انتظار دارد این دو به همراه هم اتفاق افتند. هنگامیکه یک ماده‌ی شیرین بدون کالری مصرف می‌کنیم، مغز سر درگم می‌شود و تصور می‌کند با کمبود کالری مواجه است و شروع به ذخیره‌ی انرژی می‌کند.

 محققان می‌گویند این وضعیت، متابولیسم طبیعی را مختل می‌کند و توضیحی است  بر نتایج مطالعات قبلی که نشان داده اند چگونه مصرف محصولات رژیمی با افزایش قندخون همراه است. آنها می‌گویند بدن شیرینی را با کالری بالا در نوشیدنیها و مواد غذایی مرتبط می‌داند.

پرفسور Dominic Dwyerاستاد روانشناسی از دانشگاه کاردیف که در این مطالعه شرکت نداشته است، گفت: آنچه این مقاله به نظر من به آن اشاره دارد این است که یک ناسازگاری بین کالری و شیرینی ایجاد می‌شود که با متابولیسم کالری به نحوی تداخل می کند که موجب ایجاد اثرات منفی بر وزن، دیابت، بیماریهای قلبی و غیره می‌شود، اما تعیین رابطه‌ی بین کالری‌های فرآوری نشده و سلامت متابولیک نیاز به تحقیقات بیشتری در آینده دارد.

 این یافته‌ها توسط پرفسور Sandersاستاد تغذیه و رژیم غذایی در کالج کینگ لندن رد شده است.

پرفسور Sandersمی‌گوید: این ادعا توسط مشاهدات بالینی در افرادی که به مدت طولانی از شیرین‌کنند‌های مصنوعی استفاده می‌کنند، حمایت نمی‌شود، علاوه بر این، آنالیز مطالعات نشان می دهد جایگزینی نوشیدنیهای قندی با نوشیدنیهای طعم دار رژیمی با مقداری کاهش وزن همراه بوده است، بنابراین قطعاً افزایش وزن به دلیل نوشیدن نوشیدنیهایی با شیرین کننده‌ی مصنوعی نمی‌باشد. یافته‌های این مطالعه در مجله‌ی the journal Current Biologyمنتشر گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/aug/yale-researchers-say-diet-drinks-could-cause-weight-gain-and-upset-metabolism-97917040.html